Mar 2, 2015

persoalan nombor 6 : mana datangnya sebuah kemesraan & apa relevan sebuah ikatan.



 Kau duduk buat kerja, keluar bilik , pergi tandas & kau lihat ada dua pasang manusia yang hari² bertemu & bercakap sesama mereka ,secara rutinnya dan mereka tidak penat memberi senyuman , gelak ketawa dan juga ekspresi muka yang gembira seakan dunia bolehdikongsi bersama.Maksud aku , ' mereka ' dua pasang manusia itu adalah berlainan gender .

 Satu lelaki & satu perempuan.

 Mereka kelihatan seperti ada ikatan tapi bagi aku , apa entah yang buat mereka mesra.Aku tak paham.Bukan idealogi kewujudan dan soal falsafah hidup atau isu kepincangan ekonomi & demokrasi negara tapi benda bodoh rutin yang - semalam mereka buat, makan ,minum dan lain².Tapi mereka gembira.

 Aku keluar makan.Duduk satu meja 2 kerusi yang satunya memang kosong , order teh tarik mamak yang bagi aku bukan sesedap mana, ( mungkin sedap lagi kalau aku buat sendiri kat rumah ,ada aroma bagai ) & maggi goreng ayam.

Belakang aku ada pasangan yang berlainan gender jugak.Satu gemuk.Satu kurus.

 Mereka ketawa,Lihat televisyen saluran AXN yang ceritanya berulang macam selalu.Dan ketawa mengulas jalan cerita yang mereka dah tahu memang ulangan, juga diselitkan cerita - apa yang mereka buat semalam.Sama macam pasangan nombor satu yang aku nampak tadi.

 Jadi di sini, aku tertanya - Mana datangnya kemesraan tersebut?
Adakah ia sekadar dicipta oleh manusia sebab tak nak menampakkan awkward pada orang yang kau rasa mungkin pasangan kau , atau takdir yang secara tiba² melahirkan perasaan - " ouh,mungkin secara magikalnya aku ada kimia ( chemistry ) dengan sang tulang rusuk aku ".

 Bagi aku, kemesraan adalah benda yang boleh dicipta.Bukan takdir juga.Ianya adalah kehendak dan cara kau nak menampakkan kau boleh menarik atau buat orang rasa tertarik dengan kau.Sebab sifat manusia berkongsi.Walaupun benda yang kau kongsi , biasanya lah -adalah benda² yang sehari - hari ,hampir semua orang buat.

Dan untuk mendapatkan kemesraan tersebut , kau kena mula dengan berkongsi ( secara tak langsung ) benda tipikal yang kau atau dia buat .Tapi bergantung pada niat.Untuk memuaskan nafsu kau yang salah satu nya dorongan pada berlainan gender atau nak mendapatkan kepuasan menakluk minat pada gender yang berbeza dengan harapan orang akan pandang kau gah, secara tak langsung menjadi orang yang mendamba perhatian.Itu biasa niat mula untuk orang yang mahu sesuatu kemesraan . Atas sebab, kau nak teman

atau kepentingan.

 Bermula daripada kemesraan yang tanpa sedar kau cipta sebab nak memenuhi keinginan nafsu kau.Perasaan bagi aku adalah nafsu .Sebab bila kau ada perasaan pada orang ,secara tak langsung kau mahukan sesuatu yang lebih.Ianya sukar ditolak oleh akal bila ada perkara yang melibatkan perasaan.Jadi kemahuan melayan perasaan itu boleh ditafsir sebagai nafsu.Mungkin tak sehebat nafsu kau nak bersenggama bila ternampak lain gender , tapi ia tetap nafsu.Sebab kau mahu.

 Dan secara tak langsung, ia berkembang menjadi sebuah ikatan.Ikatan yang apa mereka tafsirkan sebagai pasangan atau apa jadah ayat budak muda sekarang.Persoalannya,adakah ia relevan?

Kau membina ikatan yang secara tak logiknya boleh dijadikan satu perhubungan.Ia nya bukan macam famili sebab bukan darah daging kau.Kau bina satu benda yang tak wujud kemungkinan perhubungan.Semua atas nama perasaan , kepercayaan yang kau letak sebab kau rasa dia lain gender, - dia sayang kau walaupun kau sendiri tak pasti effort untuk buktikan sayang itu adalah betul atau sekadar rancangan pemuas nafsu perasaan pada yang mendambakan kau.Lepas tu semua yang berlegar di sekeliling kehidupan antara kau & dia, kau letak atas terma - Jodoh.

Dan secara tak langsung keluarlah ayat cliche yang mengatakan Jodoh daripada Tuhan atau lebih kurang macam tu padahal semua yang berlaku adalah kehendak perasaan yang membuak memenuhi nafsu kau.Adakah ia relevan?

Serius, aku tak paham.

2 comments:

Cik Es said...

ko ckp bnde ni.ayooo

KiD said...

cik es - ianya sebuah persoalan cik es.
hanya sebuah pandangan daripada orang yg tak berapa percaya kewujudan jodoh.
dan kenapa id kau ni tak wujud ? may i ask ?