Dec 28, 2013

ikhlas & jodoh.part 2



( part 2 ) ikhlas itu dari mana?

 Kita biasa dengar tentang sifat keikhlasan ni.Tapi satu benda yang mungkin kita tak sedar
sebenarnya ikhlas nya manusia ni bukan dapat kita lihat.Bukan dapat kita tahu,yang boleh
adalah kita rasa ,' mungkin ' orang itu ikhlas atau pun tak.

 Kalau tanya aku , sejujurnya aku jawab yang ikhlas tu sebenarnya tak pernah wujud.Yang
wujud adalah rasa terharu atas sesuatu benda yang kita lihat sebab kita rasa perbuatan itu
macam beriya-iya padahal semuanya atas sebab.Ya, manusia ni buat satu-satu benda atas
sebab.Tak adanya yang tak bersebab.Semua atas berkehendakkan sesuatu.Tak kira lah
sekecil kuman pun kehendak  tu contohnya , kau tolong orang sebab kau nak orang tu
percaya kat kau even kau nampak macam tak mintak apa.Atau kau nak orang rasa kau hebat
atau kau cari kawan atas sebab kau nak puaskan hati kau.Kau nak orang rasa kau baik.Kau
nak orang terima jahil hidup kau.

 Benda ni jugak yang adaptasi dalam konteks kawan.Takde orang dalam dunia ni yang
berkawan atas sebab "kita kawan" atau ikhlas nak cari teman kerana Tuhan.Semua atas
sebab nak puaskan hati sendiri sebenarnya.Dan jugak sebenarnya tak wujud pun apa kaitan
yang digelarkan kawan tu.Ia lebih pada , kau cari teman ; kau nak kongsi cerita; kau nak
orang percaya yang kau ni satu hidupan yang boleh buat orang rasa seronok dengan kau.Tapi
masing-masing ada tujuan sendiri.Kalau ada yang kata dia bestfren ke  jadah apa pun,-Dia
TIPU.Manusia ni memang hipokrit.Buat baik untuk buat orang percaya pada dia padahal tak
lebih daripada nak gunakan orang.Dan tak da sebenarnya manusia yang tak prejudis pada
orang lain.Tak ada ikhlas tu melainkan disebut pada kamus dan mulut manusia je.


  Yang ada kau kenal hari-hari ,yang kau tegur hari-hari tu sebenarnya tak lebih daripada
kenalan.Orang yang kau tahu serba sedikit tentang dia dan kau biasa jumpa.Apa relevan untuk
kau tegur orang tu pun aku tak paham.Padahal semua orang hipokrit.Semua orang sama.Tak
perlu pun sebenarnya nak kenal lebih kalau kita sendiri tak bertujuan.

 Kawan tu sebenarnya tak lebih daripada tempat berhibur , dan untuk memenuhi keinginan
harian kau yang perlukan peneman dan untuk berkongsi sesuatu.Bukan berlandaskan
keikhlasan.Bodoh pada yang percaya ia nya betul atau bertuah sebab mungkin ada ikhlas
yang sebenar....

Heh.