Aug 15, 2013

bangunkan.

 Kadang kalau kaji balik, teliti balik semua titik-titik perjalanan aku yang ada, aku sibuk memikir betapa komplikated satu-satu jalan cerita yang ada.Betapa susahnya nak jadi hero even dalam cerita fantasi yang kau buat sendiri.Tapi realiti , aku duduk kat satu site kat tepi pengambaran yang ada masa tu, lepas tu rasa yang aku yang sibuk jadi hero dalam lakonan tu padahal aku hanya bancuh kopi kat tepi sambil baca skrip si Hero.

 Tapi aku tak sedar, si Hero bergelak , aku pun bergelak.Tapi aku tak sedar langsung yang kalaupun cerita yang dilakonkan si hero tu cerita hidup aku, aku bukannya watak utama dalam cerita tu.Tak terpilih langsung dalam set.Cuma pening melihat konflik orang lain.Sebab apa? sebab aku bukan nya watak tu.Aku bukannya alami semua tu.Aku hanya bancuh teh , aku hanya hafal skrip orang berlagak macam aku akan masuk ke set kejap lagi.Ironi gila jenis orang macam ni.

 Satu benda mungkin yang aku boleh paham.Dalam kitaran satu-satu nilai nyawa yang Tuhan beri dalam hidup sehari-hari  kita ni, Tuhan cuma lahirkan manusia tu ada 2 tahap.Satu- tahap pertama , kau dilahirkan untuk disanjung.Kau memang dijadikan pemimpin untuk orang ikut kau even kau salah tahap setan.Apa-apa kau buat orang suka.Orang boleh terima kau seadanya.Dan kau tak payah nak risau atau bela nasib kau untuk jadi lebih baik sebab kau winner.Sebab kau bagus.

 Dua- tahap kedua , Kau sebagai pengikut.Orang tak sukakan apa kau buat.Kau memang bernasib teruk walau macamana pun kau buat yang terbaik.Orang bencikan kau walaupun kau tak pernah buat jahat.Kau kena risau setiap langkah hidup kau sebab apa-apa pun kau salah.Kau memang tak da dalam list untuk pinpin orang lain walaupun dah takda orang yang layak masa tu.Kau loser.Kau teruk.Kau Igor.

 Dan aku tahap dua.Aku boleh accept sebenarnya.Walaupun pedih dia tak boleh nak cakap.


* Aku boleh redha Tuhan nak tarik semua nikmat yang ada pada aku masa ni.Walaupun aku masih tak paham apa hikmah yang ada.Tapi, aku mintak sangat nikmat yang dah kena tarik tu dibalas dengan nikmat lain yang setimpal.

No comments: