May 23, 2013

haraplah...

 

Masa aku PLKN dulu, setiap hari ada sesi pembelajaran dalam kelas.Setiap hari ada belajar satu benda baru tentang kehidupan.Bagi aku , kelas tu bagus sebab banyak benda yang aku belajar.Tentang cara memikirkan kehidupan.Yang aku ingat lagi , ada satu hari tu, cikgu ni bercerita tentang impian/harapan.Atau dalam kata lain, benda yang kita nak dan kejar dalam kehidupan.Dia cerita pasal seorang pengembara belanda yang menyenaraikan apa yang dia nak dalam hidup dia.

 Senarai tu ada dalam seratus lebih.Daripada cita-cita dia yang paling kecik sampailah paling besar.Masa umur dia mencecah 80 tahun, dia dah hampir tunaikan 90 lebih daripada angan-angan yang dia nakkan daripada dia kecik.Dia cuba kejar semua benda dia nak dalam hidup dan dia gembira.Gembira sekurangnya bila dia dah tak boleh nak kejar, dia puas sebab hampir semua dah tertunai dan dia puas.

 dua ribu tiga belas, aku cuba jugak senarai apa yang aku nak.Aku jadikan cerita cikgu aku dulu satu motivasi.Untuk orang macam aku, motivasi ni memang kena jadi makanan dalam hidup sebab aku kurang / takda langsung keyakinan diri.
Tapi, tak semua kita nak boleh dapat.Kadang tak dapat langsung.Aku cuba jugak percaya yang mungkin mendatang lagisenang buat aku.Tapi tak tahu lah , semua benda Tuhan yang bagi.

 Daripada yang aku rasa, tahun ni memang sedikit celaka buat aku.Banyak benda aku buat tak jadi.Banyak aku cuba takda hasil.

aku hilang kerja tiga empat kali ,selisih paham dengan orang, kena tipu, sakitkan hati orang yang baik dengan aku  ,eksiden, henset rosak,motor rosak, file hilang ,menyusahkan mak bapak aku, penyakit yang mungkin boleh bawak maut secara tiba-tiba, aku dah hilang harapan kat ' DIA ',dan banyak lagi benda-benda buat aku tak larat nak tunggu dan tengok.

 Entahlah.Aku penat nak pikir,Dah tak tahu kemana.
Satu lagi harapan yang tinggal, Lepas operation selesai aku harap hidup aku lebih baik Insya'llah ( kalau hidup lagi ).Penat dah kecewa berkali-kali.

kita tak boleh nak harap benda macam kita nak.Kalau ye pun, mungkin bukan buat jangka masa lama.