Mar 27, 2012

cerpen 18sg : Apartment




" tak mengapa bagiku....mencintaimu pun adalah bahagia untukku..bahagia...untukku..
dan berharap rasa ini kan abadi untuk selamanya....."
( petikan lagu ungu- cinta dalam hati ).

" Tap "

Butang shortcut 'pause' di papan kekunci di komputer Aiman ditekan.Dia memandang wajah Badrul.Geram.

" Kenapa kau kacau aku nak study??? " Aiman kembali memainkan lagu kegemarannya.

" Daripada tadi kau buka lagu tu.Naik pecah telinga aku nak dengar.Tak ada lagu lain?? " Badrul lebih geramkan Aiman kerana sudah hampir seminggu dia memasang lagu yang sama setiap kali dia mentelaah buku dan lagu itu diulangnya.

" Ni mesti pasal Julia , kan? Kau lupakan saja lah dia tu.Perempuan macam tu mana pandai jaga hati orang.Makin lama kau baik dengan dia,nanti satu hari dia ranapkan hati kau jugak.Rugi je..., Dah la..aku nak keluar, cari 'seorang' lagi." Badrul menyarungkan jaket coklat miliknya dan membuka pintu.

" Kreekk....., Duhm ! " Pintu apartment tersebut dihempas kuat.

Semester terakhir Aiman menyewa di apartment usang tersebut.Bersama seorang kawannya Badrul yang bekerja di sebuah kilang berdekatan dengan rumah sewa tersebut.Badrul yang sudah hampir setahun dikenalinya.Cukup mesra orangnya.Cuma aktiviti malamnya yang kurang digemari Aiman.

Malam ini Badrul kembali sibuk dengan aktiviti biasanya setelah seminggu bercuti.Mungkin Aiman merasa ternganggu dengan hobi Badrul kali ini kerana dia ada ujian untuk salah sebuah subjek kursus diplomanya esok.

Dia kembali menekan butang ' play ' pada papan kekunci komputer.Masuk bab kedua dia menulis nota kecil untuk dihafal pada esok hari.Matanya melihat desktop.Perlahan jarinya memegang tetikus komputer, diklik pada sebuah folder tak bertajuk.Dia melihat gambar Julia.Insan yang disayanginya.Berpuluh kali Badrul berkata padanya yang Julia bukanlah orang seperti yang disangka.Tetapi Aiman tidak percaya.Dia masih lagi berharap.

11.40 pm

Aiman masih lagi menghadap buku.Badrul balik ke apartment mereka.Pintu perlahan dibuka.Suara ketawa seorang perempuan kuat kedengaran.Aiman menjeling.Mangsa Badrul kali ini solid tubuhnya.Lebih cantik daripada yang sebelum ini.

" Aiman, macam biasa, kau jangan kacau aku.Aku ada urusan sikit." Aiman cuma senyum dan memandang buku.Cukup faham perangai Badrul.

Badrul perlahan membawa gadis muda itu masuk ke biliknya.Sudah seminggu dia berpuasa.Kali ini hausnya dapat dipenuhi.

" Tak "
Bunyi pintu yang dikunci dengan kuat.Suara ketawa kecil gadis muda itu kedengaran.Tidak sampai lima minit, suara tersebut bertukar menjadi jeritan.Sebuah jeritan kesakitan.Amat nyaring.Tapi cuma sayup-sayup didengar Aiman.Mujurlah apartment yang disewanya jauh sedikit dan cuma dia dan Badrul sahaja yang menyewa di situ.Tiada orang lain.

Tidak lama kemudian , Badrul keluar daripada biliknya.Wajahnya kelihatan kepenatan dan puas.Dia duduk di sofa melihat Aiman yang masih menelaah buku.Aiman bangun dan menjenguk ke dalam bilik Badrul.Jasad perempuan yang dilihat tadi sudah pun terbaring di lantai berdekatan katil bujang Badrul.Kepalanya di atas katil dan separuh bajunya rabak.Darah merah memenuhi tilam Badrul.Gergaji yang biasa diguna masih lagi terpacak di peha kanan perempuan tadi.

Rokok Dunhill diambil di atas meja depan sofa.Warna darah tadi melekat pada rokok yang dipegang.Dinyalakan.

" Yang ini kenapa? " Soal Aiman.

" Tahun ini saja dia dah mainkan tiga orang lelaki.Salah seorang kawan aku.Itu balasannya.Jangan risau.Bilik tu nanti aku kemas.Darah perempuan hari itu ada lagi dalam peti ais.? "

" Ada.Tak habis lagi.Kau seorang je kan minum.Aku tak minum. "

" Hahahah.Julia kesayangan kau tu baik sikit.Nanti jadi mangsa aku kalau aku tahu dia mainkan kau."

Aiman diam.Dia kembali membuka buku.Sambil menjeling gambar Julia di desktop komputer.

5 comments:

nazira said...

:)

http://ruangannazira.blogspot.com/

Farie said...

hmmm, jadi mcm badrul pun bgs... kejekan mereka yang asyik menipu jew.!

KiD said...

farie

Tak bagus jadi Badrul.dia pendendam.

ciklulu said...

betul2 18SG nih, terkejut aku baca ending die.

KiD said...

cik lulu - baru sikit.baca yang lama2.