Mar 27, 2012

cerpen 18sg : Apartment




" tak mengapa bagiku....mencintaimu pun adalah bahagia untukku..bahagia...untukku..
dan berharap rasa ini kan abadi untuk selamanya....."
( petikan lagu ungu- cinta dalam hati ).

" Tap "

Butang shortcut 'pause' di papan kekunci di komputer Aiman ditekan.Dia memandang wajah Badrul.Geram.

" Kenapa kau kacau aku nak study??? " Aiman kembali memainkan lagu kegemarannya.

" Daripada tadi kau buka lagu tu.Naik pecah telinga aku nak dengar.Tak ada lagu lain?? " Badrul lebih geramkan Aiman kerana sudah hampir seminggu dia memasang lagu yang sama setiap kali dia mentelaah buku dan lagu itu diulangnya.

" Ni mesti pasal Julia , kan? Kau lupakan saja lah dia tu.Perempuan macam tu mana pandai jaga hati orang.Makin lama kau baik dengan dia,nanti satu hari dia ranapkan hati kau jugak.Rugi je..., Dah la..aku nak keluar, cari 'seorang' lagi." Badrul menyarungkan jaket coklat miliknya dan membuka pintu.

" Kreekk....., Duhm ! " Pintu apartment tersebut dihempas kuat.

Semester terakhir Aiman menyewa di apartment usang tersebut.Bersama seorang kawannya Badrul yang bekerja di sebuah kilang berdekatan dengan rumah sewa tersebut.Badrul yang sudah hampir setahun dikenalinya.Cukup mesra orangnya.Cuma aktiviti malamnya yang kurang digemari Aiman.

Malam ini Badrul kembali sibuk dengan aktiviti biasanya setelah seminggu bercuti.Mungkin Aiman merasa ternganggu dengan hobi Badrul kali ini kerana dia ada ujian untuk salah sebuah subjek kursus diplomanya esok.

Dia kembali menekan butang ' play ' pada papan kekunci komputer.Masuk bab kedua dia menulis nota kecil untuk dihafal pada esok hari.Matanya melihat desktop.Perlahan jarinya memegang tetikus komputer, diklik pada sebuah folder tak bertajuk.Dia melihat gambar Julia.Insan yang disayanginya.Berpuluh kali Badrul berkata padanya yang Julia bukanlah orang seperti yang disangka.Tetapi Aiman tidak percaya.Dia masih lagi berharap.

11.40 pm

Aiman masih lagi menghadap buku.Badrul balik ke apartment mereka.Pintu perlahan dibuka.Suara ketawa seorang perempuan kuat kedengaran.Aiman menjeling.Mangsa Badrul kali ini solid tubuhnya.Lebih cantik daripada yang sebelum ini.

" Aiman, macam biasa, kau jangan kacau aku.Aku ada urusan sikit." Aiman cuma senyum dan memandang buku.Cukup faham perangai Badrul.

Badrul perlahan membawa gadis muda itu masuk ke biliknya.Sudah seminggu dia berpuasa.Kali ini hausnya dapat dipenuhi.

" Tak "
Bunyi pintu yang dikunci dengan kuat.Suara ketawa kecil gadis muda itu kedengaran.Tidak sampai lima minit, suara tersebut bertukar menjadi jeritan.Sebuah jeritan kesakitan.Amat nyaring.Tapi cuma sayup-sayup didengar Aiman.Mujurlah apartment yang disewanya jauh sedikit dan cuma dia dan Badrul sahaja yang menyewa di situ.Tiada orang lain.

Tidak lama kemudian , Badrul keluar daripada biliknya.Wajahnya kelihatan kepenatan dan puas.Dia duduk di sofa melihat Aiman yang masih menelaah buku.Aiman bangun dan menjenguk ke dalam bilik Badrul.Jasad perempuan yang dilihat tadi sudah pun terbaring di lantai berdekatan katil bujang Badrul.Kepalanya di atas katil dan separuh bajunya rabak.Darah merah memenuhi tilam Badrul.Gergaji yang biasa diguna masih lagi terpacak di peha kanan perempuan tadi.

Rokok Dunhill diambil di atas meja depan sofa.Warna darah tadi melekat pada rokok yang dipegang.Dinyalakan.

" Yang ini kenapa? " Soal Aiman.

" Tahun ini saja dia dah mainkan tiga orang lelaki.Salah seorang kawan aku.Itu balasannya.Jangan risau.Bilik tu nanti aku kemas.Darah perempuan hari itu ada lagi dalam peti ais.? "

" Ada.Tak habis lagi.Kau seorang je kan minum.Aku tak minum. "

" Hahahah.Julia kesayangan kau tu baik sikit.Nanti jadi mangsa aku kalau aku tahu dia mainkan kau."

Aiman diam.Dia kembali membuka buku.Sambil menjeling gambar Julia di desktop komputer.

Mar 13, 2012

cerpen 18 sg : " Shuuuh... diam..., anak emak...."





" Imah! Itu kan anak kita !" Jazlan menahan tangan Rahimah daripada memukul bayi mereka.Shamsul yang baru berumur dua bulan diangkat dan didodoi oleh Jazlan supaya dia berhenti merengek.Rahimah menangis.Jazlan melihat dengan penuh sayu.

" Saya dah tak tahan, awak! siang malam dia menangis.Merengek."

" Sabar, ini kan dugaan Tuhan.Semua mak bapak pun ada rasa macam ni.Dulu awak jugak yang nak anak kan? Sabar ya" Jazlan cuba memujuk.Keadaan yang ditunjukkan oleh Rahimah membimbangkan Razlan.Dia sudah banyak hilang sabar selepas kelahiran anak sulung mereka.Rahimah yang dikenalinya kuat sudah mula pudar dengan dugaan zuriat mereka yang pertama.

Shamsul menangis lagi.Kali ini lebih kuat dari sebelumnya.Susu botol yang dibancuh tadi sudah kehabisan.Perlu dibancuh lagi.

" Imah, awak pegang Shamsul kejap. Saya bancuhkan susu " Rahimah mendiamkan diri.Airmata yang berlinang tadi sudahpun kering.Dia pedulikan suruhan Jazlan.Sekali lagi Shamsul bertukar tangan.

Jazlan ke dapur , sambil dia menuang bancuhan ke dalam botol,dia berfikir mengapa tidak Rahimah sahaja yang menyusukan Shamsul.Dia sihat , tidak ada sebarang tanda yang dia tidak boleh menyusukan bayi.Tahap kesihatannya sudah pun diperiksa doktor.Tapi kenapa.Seolah dia tidak dapat terima yang Shamsul adalah darah dagingnya.Jazlan menutup mulut botol susu dan kembali melihat isterinya.

Sekali lagi , seperti sebelumnya , Rahimah melakukan sesuatu yang gila.Dia menekup mulut bayi tersebut dengan tangannya.

"Imah! kan abang dah cakap.Banyak kali dah.Jangan buat macam ni!" Jazlan memegang tangan Rahimah.Sudah banyak kali Rahimah cuba untuk melakukan sesuatu pada anaknya, setiap kali itu juga Jazlan menghalang.Jazlan terpaksa mengambil cuti yang kerap kerana risau akan keselamatan anak dan isterinya.

Mata Rahimah merah dan berlinang.Jazlan mengambil Shamsul dan disusukan.Shamsul diam bila puting botol susu disuapkan.Masuk bulan kedua kelahiran Shamsul, Rahimah seakan tertekan dan terlalu banyak dia menangis dan melakukan perkara gila.Fikir Jazlan , mungkin Rahimah sudah meroyan.Memang sudah banyak Jazlan bersabar dengan Rahimah.Mungkin sayangnya lebih pada Rahimah membuatkan Jazlan kasihan melihat Rahimah begitu.

Rumahtangga mereka sudah didirikan 6 tahun,dan masuk tahun ke-enam ini baru dikurniakan cahaya mata.Jika dulu anak pertama mereka tidak mati dalam kandungan, mungkin emosi Rahimah tidak seteruk ini.Dia banyak bermurung dan menangis sejak kandungan pertama mereka tidak sempat bernafas ketika lahir.Hinggalah anak kedua mereka ,Shamsul melihat dunia.Rahimah kembali ceria.Tetapi ceria dijiwanya tidaklah lama apabila masuk minggu ke dua, Shamsul menangis tidak berhenti.Naluri keibuan Rahimah cuba memujuk Shamsul sebaik mungkin tapi tiada apa yang dapat dilakukan.

Hingga ke satu tahap Rahimah terfikir mungkin masalahnya akan hilang jika dia dapat mendiamkan Shamsul.Gegendang telinga sudah terlalu kebas mendengar riak tangis Shamsul setiap hari.Pagi , petang dan malam.Masuk sebulan umur Shamsul , Rahimah sudah tidak tahan akan karenah Shamsul.

Sehingga suatu malam, Rahimah bangun pada waktu tengah malam.Dia membawa sebuah batal disisi menuju ke kamar kecil Shamsul.Baru dia mengangkat bantal untuk menekup muka kecil Shamsul, dia berteriak dengan kuat.Jazlan terbangun menuju ke arah Shamsul.Didodoikan Shamsul dengan perlahan.Shamsul kembali diam dan tidur.

Rahimah menangis dan menceritakan pada Jazlan peritnya dia menjaga Shamsul.Kenapa setiap kali Shamsul diam apabila di pangkuan Jazlan, sedangkan dia ibunya? Dia sudah tidak tahan melihat Shamsul.Sungguh menyeksakan.Tapi Jazlan juga tidak dapat berbuat apa.Dia pun sudah banyak berkorban masa untuk anak dan isterinya.Sudah dua surat amaran yang diberi majikannya.Tapi mungkin kerana kualiti kerjanya bagus, dia dipertimbangkan.

Sejak daripada malam semalam Shamsul tidak merengek.Sejak disuapkan susu tin jenama ' Ben 10 ultimate aliens ' yang baru dibeli Jazlan , dia tidak banyak menangis seperti sebelum ini.

Pukul 7 pagi.Hari ini cuti bagi Jazlan.Mungkin dia boleh menjaga Shamsul dan meringankan beban isterinya.

" Kring....kring..." , telefon bimbit Samsung Shamsul berbunyi.

" Sol , hari ini kau masuk kerja boleh? Urgent...boss kata ada masalah syarikat, " Yusuff menelefon.

" Ish , kacau betul .Baru nak cuti sikit.Okay-okay , aku ke sana ".

Dia terpaksa bersiap untuk bekerja.Terpaksa meninggalkan Imah dan anaknya sekali lagi.Sekali lagi hatinya berasa tidak tenteram tatkala dia meninggalkan rumah.

Dua puluh minit kemudian , Shamsul menangis kembali.Kuat.

Rahimah duduk memandang ke luar Jendela.Dia bangun dengan perlahan.Ke dapur.

Hari itu , Jazlan bernasib baik cuma masalah kecil di pejabat.Rakannya merupakan seorang yang cepat mengelabah.Benda yang kecil mungkin boleh menjadi besar bila diberi pada Yusuff .Pukul empat setengah, Jazlan tiba di rumah.

Dia memberi salam.Tidak berjawab.Pintu juga tidak berkunci.Jazlan memanjat anak tangga naik ke atas, ke bilik.Melangkah masuk ke bilik , dia tergamam.Tidak terkata apa.Melihat Rahimah sedang memotong kaki kiri Shamsul dengan rakus.Kepala Shamsul berada tidak jauh daripada Rahimah yang sedang duduk.Terpisah daripada badan kecilnya.Darah melimpah memenuhi lantai.Tangan kanan Rahimah memicit-micit bahagian usus kecil Shamsul yang sudah dikeluarkan manakala kakinya memijak perut anak kecil itu sehingga berdecit bunyinya.

Rahimah mengigit kaki kiri Shamsul yang baru dipotong.Berbunyi jari kaki yang patah dimulutnya.Dia memandang suaminya , Jazlan.

" Awak .....anak kita dah diam wak....dia dah diam..." Airmata Rahimah mengalir menitik ke lantai.Bercampur darah.Dia tersenyum.


Mar 2, 2012

cara menangani stress bahagian dua.




*untuk baca bahagian pertama , klik SINI

Ini sambungan untuk bahagian satu,cara² menangani stress.Mungkin juga bahagian pertama kurang berkesan dan ramai lagi yang masih stress sambil goyang² kepala kerana mencuba tips yang aku tulis tu tapi tak menjadi.Takpa,aku dengan rasa yang sombong takbur riak dan berlagak ,aku beri lagi tips untuk sesiapa yang rasa tips terdahulu tak berjaya.

1. curi kucing jiran / member² lepas tu masak kat depan orang tu

Ada jiran atau member² yang sangat sangat sukakan kucing? Itu adalah suatu peluang yang terbaik.Curi kucing kesayangan tersebut lepas tu buangkan bulu dan kulit.Buat macam siang ikan atau sembelih lembu,lepas tu buat demonstrasi memasak kepada tuan kucing tu.Buat lah apa yang kauorang tahu.Masak lah apa jenis masakan yang sedap².Paling senang goreng je.Lepas tu bagi tuan dia makan daging tersebut.Lepas kenyang ,tanya kucing dia kat mana.Sambil buat bunyi ' tada!!' , cakap yang daging dia makan tadi daging kucing beliau.Lepas kena pukul dan masuk hospital ,sure migrain , demam ,stress dan apa jadah penyakit yang kauorang alami pulih setelah jalani terapi.Itu pun kalau hidup lagi.

2. menangis

Fakta yang yang ramai tak tahu,menurut saintis Kongostan ,Abubunbun ,menangis dapat mengurangkan stress sebanyak 78% secara mendadak.Jadi jangan takut untuk menangis.Beli Dvd yang ada babak sedih banyak² dan tonton sehingga kelenjar air mata kauorang berasap dan meletup.Pada sesiapa yang senang/suka menangis, cuba menangis , meraung macam orang gila sampai perasaan sedih tu habis.Confirm settle masalah.

3. Makan sebanyak yang mampu

Sesetengah orang boleh menghilangkan tension dengan makan sahaja.Tapi untuk sesetengah orang lagi , makan banyak mungkin tak berkesan bagi mereka.Jadi aku sarankan jangan makan makanan yang biasa².Kalau kayu , besi atau kaca tu kita pernah dengar ada orang dah makan , cuba benda lain pulak macam pistol , pencucuh elektrik atau jam randik.Makan sebanyak mana yang boleh.Kalau tak sanggup makan terus cuba buat jus.

4. Lakukan tarian poco² secara terbalik

Tak tau poco²? Ni mesti tak biasa lepak dengan datin² ni.Tak suka tarian ni? takpa, cuba je apa jenis tarian yang kauorang tahu.Tapi buat secara terbalik.Ianya mungkin boleh menambahkan lagi stress sampai tahap boleh pengsan tapi ianya cukup berkesan.Bila kepala dah naik pening nak hafal step tarian tu secara tak langsung boleh meningkatkan tekanan pada tahap 100 peratus.Dah sampai ke tahap maksima tu , ada 2 je kemungkinan ; stress tu akan hilang atau kauorang mati mengejut.Selamat mencuba.

5. Sediakan pisau dan toreh tangan

Ini bukan suggestion untuk cederakan diri sendiri.Maksud aku ,sediakan pisau tapi toreh tangan orang lain.Contoh , member² atau kalau ada musuh, cuba toreh tangan² mereka.Mungkin ada yang bertanya , " apa yang aku dapat kalau aku buat?".Banyak faedahnya , salah satu ialah boleh bagi kauorang puas dan dapat melatih supaya lebih cekap menoreh getah.Ya, kepuasan adalah salah satu cara menghilangkan stress.Percayalah kata² aku walaupun aku tak pernah cuba.


6. Memotivasikan diri sendiri dengan bergaya

Ada pita perakam kat rumah? Takda ? cuba cari apa² alat yang boleh merakam suara atau video.Lepas tu cari satu buku motivasi yang ada kaiatan dengan masalah kauorang.Rakam suara atau videokauorang membaca buku tersebut dengan gaya professor.Lepas tu ,tonton balik atau dengar balik rakaman tersebut sambil admire yang kauorang ni best sangat².Nak real lagi , ajak member² join sekaki dengar rakaman tersebut sambil cakap kuat² , " Hebat gila professor ni.Siapa ni eh? Ni mesti terkenal ni ".Kalau takda yang rasa nak tumbuk muka kauorang masa kauorang cakap macam tu, stress tu mungkin ada lagi.

7. Lakukan aktiviti kebersihan

Salah satu sebab yang membuat kita tertekan adalah persekitaran.Persekitaran yang kotor dapat mengundang jin² sakit hati yang mungkin boleh merasuk minda kita dan membuatkan stress dan tekanan.Jadi rajin² kan lah diri membersih persekitaran.Tapi , jangan guna penyapu , mop , vakum atau apa² alat yang boleh membersih.Cuma gunakan lidah.Sapu lantai guna lidah , mop guna lidah , dan sedut habuk pun guna lidah.Kemudian telan.Apa guna perut kan?