Aug 22, 2011

Kerana darjat manusia.





Manusia dibezakan dengan darjat mereka.Dengan pangkat ,dengan harta benda dan dengan tahap pemikiran dan kecerdikan.Daripada semua itulah lahirnya darjat seorang manusia.Tahap yang membeza kan antara satu manusia dengan yang lain.Ada yang kat atas dan ada jugak yang berada kat bawah.Persoalan yang selalu aku pikirkan kenapa daripada darjat mereka ini ada yang diagungkan dan jugak ada yang dipinggirkan.Padahal kita semua diciptakan dengan unsur yang serupa iaitu tanah.Kenapa ada sesetengah yang berpangkat besar,yang memerintah,yang berfikiran tinggi ,yang kaya ada sifat bongkak ,sombong dan suka menindas.

Ada yang berada sikit ,yang banyak duit bila pandang orang yang tak sama taraf atau bawah daripada taraf dia dah takda sifat hormat.Sifat belas.Sikit² nak hina orang lain dan rasa dia lagi besar daripada orang tu padahal hanya Tuhan je yang boleh mendarjatkan manusia.Bukan manusia tu sendiri.

" Aku orang kaya,aku Dato` / Datin .Pangkat aku tak sama dengan pengemis tepi jalan.Diaorang tu pengotor,jijik."

Ayat cliche yang biasa kita lihat tapi ini hakikat.Memang ada orang yang macam ni.Memang ada yang jenis nak pandang hina orang lain setiap masa.Bongkak ,sombong setiap masa.

" Kau kerja kerani,mana layak nak kahwin dengan anak aku.Aku nak menantu yang kaya yang kerja besar².Jadi angkasawan , jadi menteri.Engkau apa ada ? Ptuih!! ".Kata Mak Jah.

Nak cari menantu kerja besar je.Kalau ye pun tak nak,tak payah nak maki².Ni biasanya kalau emak mentua yang jenis kaya-raya.Gelang tangan kiri kanan.Rambut dye warna oren Ichigo ( bleach ).Memang dah tak sedar diri.Nak cari menantu yang sama taraf atau yang kaya lagi.Biar orang pandang gah kononnya.Apa dapat? Dalam kubur pakai kain kapan jugak.

" Kau kelas lain.Kelas bodoh.Mana boleh kawan dengan kitaorang.Kitaorang ni pelajar cerdik pandai nak mampus bak kata cikgu.Kau jadi bahan buli kitaorang boleh lah.Dah..dah..syuh! pergi buat air ribena dengan milo ais tabur untuk kitaorang " Sindir Alibabun yang juga seorang ketua pengawas.

Cerdik tak boleh bercampur dengan bodoh kononnya.Tak boleh kongsi ilmu.Tak boleh ajar orang lain.Orang yang tak berapa nak cerdik kena hormat mereka ni.Kena tabik sebab mereka lebih bagus.Kena puji sokmo (selalu).Habis yang kena buli yang kena perli tu takda perasaan? Kucing pun rasa nak cakar muka orang macam ni tanpa sebab.

" Aku pemerintah.Kamu rakyat.Kena patuh arahan aku walaupun aku salah.Jangan melawan atau kamu terima padah.Tahu? "

Ramai pemimpin kita sekarang yang hanya mengejar kedudukan.Tak mahu jatuh.Tak mahu turun walaupun tak tau nak tadbir negara.Rakyat dah tersiksa tapi masih lagi mengaku diri bagus.Ada yang makan nasi dengan garam tiap² hari tapi orang atasan makan sedap².Semua ber-elaun.Rumah besar,hidup senang dan bila ada yang dibantu hanya untuk tatapan rakyat lain di media dengan slogan " kami prihatin ".Watteheavun semua tu? Ikhlas? Belakang cerita macam².

Apa yang aku tulis ni bukan aku reka.Ini adalah senario hidup kita sekarang.Antara sedar dan tak sedar je.Aku dah pernah nampak benda² macam ni depan mata.Aku dulu mangsa buli.Aku pendiam,aku takda keyakinan diri dan aku tak cukup normal sampai ramai yang rasa diri dia bagus nak tindas aku.Siapa? manusia yang jenis tak sedar diri macam yang aku tulis kat atas ni.Sama jenis je.Jenis yang rasa diri dia amat amat bagus depan orang lain yang kurang daripada dia.Jenis yang suka ambik kesempatan.

Dan mereka ni sentiasa ada kat mana².Tak pernah hilang.Rasullulah SAW pun boleh bergaul dengan orang biasa.Orang yang berpangkat lebih rendah dari baginda walaupun pangkat dia adalah paling tinggi disisi Allah,paling tinggi di antara manusia dan nabi².Kita? Hanya tahu menindas,melabel orang lain dengan double-standard,memandang rendah orang lain.Ingat sikit,walaupun kau sebesar mana pun ,kau tak boleh hidup kalau takda orang yang pandang kau.Bersyukur dengan apa yang kau ada.

salam ramadhan 1432 H.

No comments: