Aug 6, 2011

adakah mata kita berpuasa?

.selamat menyambut bulan ramadhan yang penuh keberkatan.
..Kita tahu yang bulan puasa ni biasanya orang akan menahan lapar dan dahaga bermula daripada terbit fajar hingga matahari terbenam.Puasa jugak bukan setakat berlapar tapi menguji keimanan kita daripada nafsu.Kita jugak kena berpuasa mata , mulut ,dan telinga.Bukan setakat berbunyi perut tak makan je.Tapi sure ke kita boleh berpuasa mata bila kita hidup kat zaman yang dah nak hampir dengan kiamat ni?

OK,kalau mulut lah,aku rasa ramai lagi yang boleh tutup mulut dan cover ayat² mencarut atau lucah sebab kalau nak bercakap/mengumpat banyak² mungkin penat.Kira boleh berpuasa mulut lagi.Kalau telinga pulak mungkin dah kurang dengar benda yang bukan² pasal yang bercakap benda yang bukan² tu pun dah kurang jugak .Dan kita boleh elakkan dengar lagu² dengan ceramah atau bacaan al-Quran.Tapi kalau mata? agak² kauorang boleh ke berpuasa? Aku khususkan untuk lelaki lah.Perempuan pun tak terkecuali jugak.Zaman kita sekarang ada TV,internet,media cetak dan macam² lagi sampai kita boleh lihat berita kat henpon je.Aku nak tanya,bila kauorang bukak TV,berapa peratus iklan atau cerita kat TV tu yang menutup aurat? Maksud aku "tutup" aurat,bukan bertudung sarung nangka.

Iklan/Drama/Filem di TV sekarang pun dah ada separa lucah.Percuma je.Tak payah nak gi cari laman web dot dot dot lepas tu kena tunggu buffering.Itu kat TV.Internet aku tak payah cakap lah.Sebab internet ni yang tak elok bila kita guna hosting untuk download benda² pirate je ,yang lain tu semua boleh.'Kata kerajaanlah'.Tu pasal banyak laman web tak patut tak kena block.Kecuali kalau kita nak mendownload.Ya lah,kan ke laman web simpan data ni untuk download muvi je.Benda² lain mana boleh upload kat situ.

.Lagi satu,kalau kauorang keluar lah.Maksud aku keluar daripada rumah.Tak payah nak pergi jauh².Cukup pergi kedai nak topup dekat² je.Sepanjang perjalanan tu,berapa ramai yang kau boleh kira 'manusia berpakaian tetapi berbogel?' .Sampai pulak kat kedai topup tu tengok pulak awek yang jaga kedai tu cemana? Berapa pahala puasa kauorang hilang kalau 'tertengok' sampai sepuluh orang.Aku ni lelaki yang mempunyai nafsu yang normal.Dan dah berapa juta kali dah kalau aku terpandang perempuan kat mana² ,tak kira lah status datin ke,makcik ke,nenek ke,anak dara yang tak berapa nak dara ke,aku boleh kiralah dalam sepuluh orang tu,seorang je yang bertudung litup dan betul² tutup aurat.Yang lain? Ada yang pakai tudung tapi baju sarung nangka (yang jenis ni memang kalau ada besi panas,aku nak cop sebijik kat lengan dia) ,rambut warna macam ichigo (watak kartun bleach) dan macam ² lagi yang buat aku naik pening.

Aku kerap jugak pergi bazaar ramadhan cari lauk dan kuih-muih,tapi yang tak best bila banyak sangat 'kuih' yang aku nampak.Aku pun tak tahulah kenapa orang perempuan tak alert langsung benda² macam ni.Biasa nya yang salah tu lelaki lah." Siapa suruh pandang? Kitaorang tak suruh pun pandang body kitaorang walaupun kitaorang pakai seksi² ".Macam tu lah ayat tipikal yang keluar.Tak payah nak beritahu.Body kauorang yang sengaja ditunjuk-tunjukkan tu untuk beruk dan gorilla je.Bukan seksi untuk manusia.Aku paham.

Aku puas fikir mana letak nya label negara islam tu bila tiap kali kau keluar rumah,tiap kali tu jugak kau buat dosa tengok aurat orang.Puasa ke mata kita kalau macam tu?Boleh ke kau nak elak pandangan setiap kali tertengok? Seorang dua mungkinlah boleh.Tapi kalau berbelas-belas? Aku dah hilang mood nak cari juadah pasal pahala aku hanyut macam tu je.Cubalah dalam setahun tu ,bulan ni je yang tutup aurat.Hormat bulan puasa sikit.Bila mereka² ni nak sedar tak tahulah.Haih~

No comments: