Jun 18, 2011

perkara yang aku tak suka tentang kejiranan melayu.





sebenarnya, bukan aku tak suka sangat.Cuma kadang² aku tertanya, "kenapa perangai korang ni agak macam bangkai?" .Kejiranan melayu ni boleh kata kawasan yang didiami semua atau hampir semua yang berbangsa melayu.Macam kawasan aku ,boleh kata hampir semua melayu walaupun ada yang berdarah jawa.Bila terlampau selesa bergaul dengan kaum sendiri ni, ada lah perkara² yang tak best berlaku.Boleh kata bila anda dengan gang anda ,anda merasa agak gengstar dan semua anda buat adalah betul belaka.Oh,perkataan 'anda' tu adalah ayat cikgu aku dulu.Dia ajar aku jadi aku praktikkan kat sini.Baru nampak formal blog ni.Ceh.

Perkara pertama.
pernahkah bila korang lalu depan depan orang ramai (terutamanya kawasan kejiranan) ,semua mata memandang seolah-olah korang berbogel dan buat gimnastik.Serius aku sakit hati bila tiap kali aku lalu , semua macam pandang aku macam aku ni alien.Pernah tengok tak beruk kat zoo kalau diaorang jumpa benda baru.Aku rasa nak baling pisang je kat sekor² yang pandang tu.Macam beruk.Ada kawan aku tanya ,
"Kawasan kejiranan kau memang macam ni eh?
Tak pernah tengok orang lalu?"

"Eh,memang lah.Kau bawak pisang tak?"

Perkara kedua.
Mengumpat.Yang ini memang dah jadi habit dah termasuk aku.Tapi aku bukan kategori ekstrem.Cuma umpat ala kadar je.Itu pun tak sampai kena saman sebab aku mengumpat cara baik.Ada ke? .Haha.Biasanya mengumpat ni memang serahkan pada yang pakar lah iaitu makcik² yang tak sedar diri dah tua.Cerita anak orang itu ini tapi kadang² ceritanya jauh panggang daripada api.Kadang² cerita tu berbalik pada diri sendiri.Yang aku tak puas hati sangat bila kadang tu dah jadi agak melampau.Terutama cerita tu berkaitan dengan anak orang lain.

"Kau tahu Limah,anak Sepurman jual baldi tu kahwin dengan Jutawan.Itu pun pasal nak tutup malu mengandung anak luar nikah!"

"Ye ke Lisah? Yang aku tahu Sepurman tu mana ada anak.Dia main jutaria hari-hari adalah.Perut dia memang buncit.Mana kau dengar cerita mengarut ni?"

"Eh,yeke? Aku nak gi kedai dulu lah.Babai babeh"

Itu tak termasuk pakcik² yang lepak kat kedai kopi 24 jam.Tapi biasanya tak sehebat makcik² yang menjaja cerita.Lagi laju daripada mamat atau minah fesbuk yang suka buat diari setiap minit.

Perkara ketiga.
Ntah ,aku tak terpikir lagi.Aku rasa dua je kot.Haha.

No comments: