May 13, 2011

karangan satu.

muzik.

remaja zaman sekarang boleh kata sentiasa hidup dalam muzik.dua puluh empat jam dengan muzik kadang² tak boleh berenggang langsung.Itu antara contoh yang kita dapat lihat buktinya manusia berada pada peringkat akhir zaman.Muzik terlalu senang didapati dan terlalu berleluasa.Aku akui muzik antara benda lalai yang paling kuat yang boleh merosakkan umat islam kini.Yang menjadi masalah besar ialah apabila muzik terlalu diagungkan oleh masyarakat melayu islam dia MY ni.Remaja dah jadi terlalu taksub dengan muzik sampaikan kalau kita tanya budak² remaja sekarang ,'apa yang mereka impikan' , rata² akan jawab 'saya nak jadi artis'.Boleh kata bila seseorang remaja tu taksub dengan muzik, masing² nak buat band,nak buat lagu, nak popular.Dan kebanyakkan nak jadi penyanyi.Pasal itu sekarang ni dah banyak sangat rancangan realiti,akademik fantastika,mentotik dan macam² lagi.Boleh kata hiburan muzik ni dah dibudayakan pada masyarakat melayu islam ni.Muzik akan jadi salah apabila terlalu diagungkan, sampai lupa tanggung jawab, lalai dan boleh membawa kepada perkara maksiat.Dan yang paling aku tak faham,ibu bapa pun sokong sangat anak² diorang terjebak jadi penyanyi .
Bila wartawan tanya "apa perasaan pak cik jika siti sifir (bukan nama sebenar) berjaya memenangi tempat pertama dalam rancangan 'suara saya sedap nak mampus' ni?"
mesti bapak dia jawab "saya merasa amat bangga anak saya bakal menang dan saya doakan dia berjaya"
wattheheavun? dia dah tahu anak dia perempuan,suara itu aurat dan menjerit sana sini boleh pula nak berbangga ? itulah dialog yang biasa kita dengar dalam TV.Nampak sangat ibu bapa kurang ambil peranan mengehadkan muzik pada budak² remaja ni.Kebanyakkan artis yang melalak kat radio,TV, adalah golongan perempuan dan kita juga tahu suara perempuan tergolong dalam 'aurat'.Itu belum masuk soal berpakaian lagi.haih...kalau lah kita umat islam ada inisiatif untuk mengurangkan benda² ni,Isya'llah martabat islam kat MY ni dapat dinaikkan.Wallahualam.

::Dulu masa aku tulis karangan selalu kena reject dengan cikgu.jadi baca je lah karangan kat atas nih.

No comments: