May 18, 2011

karangan dua : perlu ke menjadi seorang "remaja"?


Kalau kita tengok remaja² di sekeliling kita contohnya di tempat² yang biasa kita lihat remaja² melepak menghabiskan dan membuang masa,terlalu banyak maksiat yang berlaku.Yang biasa aku lihat pasangan couple yang berpegangan tangan / berpelukan dan berlagak macam baru kahwin, yang menayangkan body² yang mereka rasakan mantap ,yang melepak bersosial lelaki dan perempuan ,mengumpat dan mengacau orang lain dan macam² lagi perkara yang tak diajar oleh islam.Kadang aku malu nak mengaku 'remaja' , 'melayu' atas sebab² ini lah.Aku sedih dengan perilaku remaja melayu islam sekarang ni.Mereka mungkin lah digelar remaja tapi adab dan agama perlu lah didahulukan.Aku rasa kalau 20 tahun lagi mungkin kita dah tak kenal mana melayu , mana orang asing.Rambut pun dah bertukar warna. Budak² yang baru meningkat remaja pun dah banyak sangat terpengaruh dengan "keremajaan" ni.Yang menjadi pelik ,mak bapak diorang tak ambil kisah semua benda ni.Yang banyak aku tengok rosak remaja melayu.Dunia dah tunggang terbalik macam ni pun takkan mak bapak nak biarkan anak² tunggang terbalik sama.Kepada remaja islam di luar sana ,tolonglah jaga imej remaja yang ada.Ingat tuhan lah sikit.Jangan lah nampakkan diri korang macam tak ada adab /agama sangat.Haih~

No comments: