Aug 17, 2010

aku tak suka kalau dipanggil nama penuh



[isu] kenapa perempuan melayu islam pakai tudung tapi dedah aurat?

aku sebenarnya tak nak sentuh  apa2 isu yang berlaku kat MY ni,tapi sebagai seorang manusia yang beragama islam,aku nak  komen jugalah sikit.Aku tak faham apa definisi diorang tentang "menutup aurat".Benda tu memang dah ditetapkan dalam islam dan termasuk cara2 menutup aurat yang betul.Tapi masih ramai di luar sana yang tak faham2 lagi sampai sekarang.Daripada bertudung tapi masih lagi buka sana sini,pakai ketat2,lebih baik tanggal terus tudung tu.Kan senang.Aku bukannya ada ilmu sangat bab2 agama ni tapi sebagai seorang islam dan lelaki,aku tak puas hati sebab apabila lelaki memandang aurat orang perempuan secara tak langsung dapat dosa percuma padahal segelintir daripada perempuan kat MY ni tak reti nak tutup aurat terutamanya budak2 perempuan yang baru meningkat remaja.Menjadi masalah pada kaum lelaki bila keluar je daripada rumah,terus nampak aurat wanita sebab dah berlambak sangat yang tak tahu apa itu "tudung".Takkan la aku terpaksa nak cucuk mata aku guna garfu dan berlakon macam "kassim selamat" bila terpandang aurat orang lain?

Semalam aku ke bazzar ramadhan kat pesta.Mungkin aku dapat juadah untuk berbuka di sana dan plus,aku dapat dosa sekali.Sia-sia puasa aku."Lelaki bukan muhrim berpegangan tangan dengan perempuan  bukan muhrim yang kononnya awek yang dah dianggap macam isteri yang tak menutup aurat di bulan puasa".Itu pun satu isu lagi.Aku malas nak komen.Kiamat pun dah dekat.Aku cuma nak ingatkan umat islam yang lain termasuk diri aku sendiri.Sebab aku pun banyak dosa.Ilmu pun cetek sangat.Banyak lagi isu yang aku tak puas hati sekarang.Nak tulis lebih2 kat blog karang kena ban.Biasa lah masyarakat akhir zaman ni.

lihat video ini

Aug 11, 2010

orang yang agak serius pun ok jugak


salam 1 ramadhan 1431 h

►Aku biasanya susah nak bercakap dengan orang  lain dan berinteraksi dengan orang lain.Aku cukup tak selesa apabila seseorang itu terlampau serius sehingga membuatkan kaki aku mengigil dan pundi kencing rasa untuk dikosongkan.Tapi setakat ni tak pernah lagi aku jumpa orang yang cukup serius untuk buat aku mengigil cuma aku rasa kurang selesa dengan golongan-golongan ini.Dan setakat hari ini,aku tahu yang tak semua orang yang agak serius ni 'memang' serius dan aku rasa ok tentang tu.Ke sebenarnya aku ni yang terlalu serius?


►hari pertama puasa ni aku akan ke bazaar pada petangnya seperti bulan2 puasa yang lepas.Tapi permandangan aku dah jadi kurang menarik bila aku lihat terlampau ramai sangat manusia berkerumun mencari makanan.Dan perkara yang lagi tak selesa apabila aktiviti himpit-menghimpit,tolak-menolak berlaku.Diorang dah macam kemaruk sangat debgan santapan berbuka sampaikan tak kisah tengok orang lain,dan yang PALING aku tak suka,apabila ramai sangat awek2 yang pakai seksi2 datang untuk mengurangkan pahala puasa orang lain.Pahala puasa aku mungkin dah kurang hari ni....

"selamat menunaikan ibadah puasa bagi semua umat islam dan selamat berbuka"


Aug 7, 2010

sehari.


//hari ni serius aku rasa bosan sangat.Sehari atau dalam kat lain,24 jam aku duduk terperap kat rumah.Member2 serumah dan sekerja aku dah awal2 balik ke rumah asal masing2.Aku hanya duduk kat rumah sewa menghadap laptop 24 jam.Ada gak terfikir macam nak makan laptop tu,tapi kalau aku makan karang,ada kemungkinan aku menangis pasal dah tak ada apa nak dihadap.Semalam memang penat tapi hari ni rileks sangat.Tak stabil.

Aug 2, 2010

Hujan

**masuk hari ni,dah dua hari hari aku tak pergi kerja dan kelas.Badan aku rasa tak sihat bermula daripada aku kena sakit tekak dan kemungkinan aku demam (mungkin?).Jadi untuk mengetahui aku ni ada kanser otak ke barah payudara ke atau sewaktu dengannya,aku terpaksa ke klinik (walaupun aku memang tak suka gila ke klinik,-kalau diberi pilihan terjun ke kandang dinosour dengan pergi klinik,aku pilih yang pertama pasal aku tahu dinosour tak wujud).Jadi aku pun ke salah satu klinik di batu pahat.Setelah check in,aku pun menunggu untuk diberi rawatan.Mata aku meliar juga tengok keindahan lanskap klinik tu.Memang kalau daripada fasiliti,boleh kata kata kelas pertama.Kemudian nama aku dipanggil, "Encik Kid,sila masuk!".Aku pun dengan longlai masuk kedalam.Kemudian setelah beri salam.aku dijemput duduk dan dihidangkan secawan teh panas beserta kek dan kuih.Okay,yang bahagian ni aku tipu.Diorang tak hidangkan apa-apa.Kemudian suhu aku dicheck,part yang aku tak puas hati,5 minit aku kat dalam bilik doktor,hanya 30 saat aku dicheck,yang selebihnya soalan peribadi yang doktor tu tanya kat aku seperti 'duduk kat mana','belajar kat mana' 'berapa kerap balik kampung' dan lain2 lagi.Setelah 30 saat pertama,aku disahkan demam kura-kura.Tujuan aku ke klinik nak tahu apa penyakit aku,betul ke aku kena kanser rahim dan sebagainya bukan untuk berbual.So aku pun keluar lepas aku mintak mc.Dan aku lihat lagi permandangan klinik tu,fasiliti kelas satu tapi.....